loading...

باشگاه فرهنگی ورزشی توفیق

بازیکن راس کیست؟ بازیکن رأس نزدیک‌ترین بازیکن ما به دروازه حریف و  داخل زمین حریف جایگیری می‌کند درنتیجه از طرف مدافعان حریف فشار زیادی روی او است در چه سیستمهایی از باز

بازیکن راس کیست؟

بازیکن رأس نزدیک‌ترین بازیکن ما به دروازه حریف و  داخل زمین حریف جایگیری می‌کند درنتیجه از طرف مدافعان حریف فشار زیادی روی او است

بازیکن رأس باید فیزیکی و تنومند باشد.

همان‌طور که گفتیم بازیکن رأس در زمین حریف و کنار مدافعان حریف قرار می‌گیرد و در همه لحظات از طرف آن‌ها تحت‌فشار است.

درنتیجه یک رأس باید برای مقابله با فشارهای مدافعان حریف قدرت بدنی و آمادگی جسمانی بالایی داشته باشد

باید قدرت جلوگیری از قطع توپ توسط مدافع پشت سرخود را داشته باشد

همان‌طور که گفتیم بازیکن رأس هدف پاس‌های روبه‌جلوی بازیکنان هم دسته خود است. او باید این قابلیت را داشته باشد که قبل از بازیکن مدافع حریف که پشت سر او ایستاده توپ را دریافت کند تا حمله تمی خود را طراحی کند و جلوی ضد حمله حریف را بگیرد

قابلیت محافظت از توپ توسط بدن را داشته باشد

یکی  از تکنیک‌های مناسب بازیکن رأس محافظت از توپ از مدافع حریف با استفاده از بدن است در ویدیوی زیر یک نمونه عالی از این تکنیک را می‌بینید

هوش تاکتیکی و بازی خوانی بالایی داشته باشد

بازیکن رأس باید بتواند بازیکنان هم دسته و حریف را پیش‌بینی کند و در منطقه مناسب جایگیری کند

داشتن قابلیت تحرک و هوش جابجایی مناسب درزمانی که راه‌های پاس به او بسته‌شده است

قدرت بازی با هر دو پا

قابلیت چرخش از دو جهت

اهمیت درک جابجایی سه بازیکن دیگر

درک خطوط پاس ایجادشده در حمله

قدرت گل زنی و تمام‌کنندگی

تکنیک عالی بازیکن راس
تکنیک عالی بازیکن راس

حرکات بازیکن رأس

بازیکن رأس در هر تیم فوتسال یک بازیکن ویژه است این بازیکن باید توانایی حرکات ویژه‌ای داشته باشد که مخصوص یک بازیکن رأس است. در ادامه تعدادی از این حرکات را بازگو خواهیم کرد:

چرخش به سمت دروازه

بازیکن رأس در اردوگاه حریف جایگیری می‌کند و معمولاً پشت به دروازه حریف و رو به دروازه خودی منتظر دریافت پاس از بازیکنان هم دسته  است.

این موضوع باعث می‌شود که بازیکن رأس برای ضربه زدن به دروازه حریف مجبور باشد بچرخد و رو به دروازه حریف شود. یک رأس خوب باید طوری بچرخد که مدافع حریف نتواند توپ را تصاحب کند و درعین‌حال موقعیت شوت زدن سریع را هم به دست بیاورد.

البته همان‌طور که قبلاً هم گفتیم بازیکن رأس باید توانایی چرخش از هر دو  طرف را داشته باشد.

در ویدیوی زیر نمونه های از چرخش بازیکن راس را می بینید

بلاک کردن

بازیکن رأس می‌تواند در لحظاتی از بازی پست خودش را ترک کند و برای حمایت از بازیکن خودی و کمک به او با بلاک کردن مدافع آن بازیکن او را آزاد کند

البته باید دقت کرد که بلاک کردن یک تکنیک پیچیده است و با هل دادن یا گرفتن فرق می‌کند

تغییر جهت سریع

همان‌طور که در این مقاله بار ها گفتیم بازیکن رأس کاملاً زیر فشار و یارگیری بازیکن مدافع عقب گیر حریف است. درنتیجه پیوت باید بتواند برای دریافت توپ برای حتی چند ثانیه از زیر فشار حریف خلاص کند یکی از راه‌های جدا شدن از مدافع تغییر جهت سریع مهاجم است.

نگه‌داشتن توپ

یکی مهم‌ترین تکنیک‌های بازیکن رأس نگه‌داشتن توپ زیر پا است.

این گه داشتن توپ باعث می‌شود بقیه بازیکنان زمان داشته باشند به او اضافه شوند و همچنین به او این اجازه را می‌دهد به اطراف نگاهی انداخته و تصمیم مناسب را بگیرد

این نگه‌داشتن همراه با محافظت از توپ توسط بدن است و در آن بازیکن پیوت بدن خود را بین توپ و بازیکن حریف قرار می‌دهد.

استفاده از فضای پشت سر مدافع یا backdoor

فضای پشت سر مدافع یک فضای بسیار مناسب برای بازیکن رأس است چراکه مدافع تسلط و آگاهی مناسبی از این فضا ندارد .

این عدم آگاهی به خاطر این است که یک مدافع نمی‌تواند در یک ‌لحظه هم حواسش به توپ باشد و هم حواسش به فضای پشت سرش

بازیکن رأس می‌تواند از این عدم آگاهی استفاده کافی را ببرد و با جایگیری در این فضا فرصت مناسب برای دریافت توپ و شوت به دروازه را داشته باشد.

در ویدیوی زیر تمام تکنیکهای بازیکن راس را می بینید

تمرینات بازیکن رأس

بازیکن رأس یک پست ویژه در فوتسال است درنتیجه تمریناتی مخصوص به خود هم نیاز دارد

این تمرینات باید باعث شود بازیکن رأس در هرکدام از تکنیک‌ها و حرکاتی که در بالا آن‌ها را بیان کردیم تسلط بیشتری دست پیدا کند.

در ادامه چند تمرین تخصصی برای بازیکن رأس را خواهید دید  

نمونه تمرین چرخش همراه با حمایت بازیکن راس

تمرین بدن گذاشتن و محافظت از توپ با بدن

وظایف بازیکن رأس در فوتسال

یکی از مهم‌ترین وظایف بازیکن رأس گلینی و تمام‌کنندگی است علاوه بر این بازیکنان با حرکات خود برای دیگران فضاسازی می‌کنند در ادامه کاملاً در مورد نقش‌های این بازیکنان صحبت خواهیم کرد

چرا به یک بازیکن رأس نیاز دارید؟

 نقش آن‌ها این است که “هدف” یا یک نقطه کانونی برای حمله شما باشند، بنابراین اصطلاح “بازیکن هدف” به آن‌ها اطلاق می‌شود. آن‌ها با همراهی هم‌تیمی‌ها حمله را هدایت کرده و با دادن پاس‌های خلاقانه و همچنین نگه‌داشتن توپ در نیمه‌ی حریف، موقعیت‌های گلزنی ایجاد می‌کنند. اگر بازیکن هدف شما مهارت و تکنیک خوبی داشته باشد، می‌تواند توپ را دریافت کند، خود را از دست مدافع آزاد کند و خودش گل را به ثمر برساند. صرف حضور آن‌ها حریفان را آزار می‌دهد. علت آن چیست؟ زیرا یک اشتباه کوچک توسط حریفی که بازیکن هدف را بارگیری کرده است، می‌تواند برای تیم گران تمام شود. در صورت انجام بازی به شکلی صحیح، بازیکن هدف می‌تواند دفاع حریف را محو کرده و شرایط را برای آن‌ها ناخوشایند کند.

 ‏ بازیکن هدف چگونه کار می‌کند؟

 ‏دلیل ویرانگر بودن بازیکن هدف این است که آن‌ها می‌توانند با توپ یا بدون توپ خطر ایجاد کنند. بگذارید بیشتر توضیح دهیم:

  • بازیکن هدف بدون توپ

حتی زمانی که بازیکن هدف توپ را در اختیار نداشته باشد، آن‌ها می‌توانند از طریق جاگیری خود نقش مهمی را ایفاء کنند. آن‌ها با حرکت مداوم خود به سمت مدافع حریف، تهدیدی دائمی به‌حساب آمده و در نیمه‌ی زمین حریف شکاف ایجاد می‌کنند. با این کار فضا در هنگام حمله بزرگ‌تر می‌شود و درنتیجه به تیم شما گزینه‌های بیشتری برای بازی با توپ می‌دهد. به شکل بعدی نگاه کنید:

باری بدون بازیکن راس
پیوت یا بازیکن راس کیست و چه ویژگی هایی دارد؟ 18

شکل 1 بدون بازیکن هدف. هیچ جا یا هیچ هدفی برای پاس توپ به آن سمت وجود ندارد.

تیم آبی (با حمله به سمت بالا دوباره مالکیت توپ را به دست آورده و سعی دارد توپ را جلو ببرد. فقط در انجام آن کمی مشکل وجود دارد، مخصوصاً برای بازیکن آبی که صاحب توپ است. فضای بازی برای تیم او کاملاً محدود است! هیچ‌یک از بازیکنان تیمش به سمت نیمه‌ی حریف حرکت نکرده‌اند. این امر برای او سخت است (در همین حال بازیکن 3 قرمز مدام او را تحت‌فشار قرار داده است و ظاهراً هیچ راهی برای پیشروی ندارد. به یاد داشته باشید، همه به‌یک‌باره طوری حرکت نکنید که انگار یک بوفه در آنجا وجود دارد.

بازی با بازیکن راس
پیوت یا بازیکن راس کیست و چه ویژگی هایی دارد؟ 19

شكل 2: باوجود بازیکن هدف. درنهایت، برای پاس دادن توپ کمی فضا وجود دارد.

از طرف دیگر، اگر بازیکن هدف در نیمه حریف جاگیری کند و دائماً به دنبال فضا باشد، بازیکن آبی صاحب توپ دارای گزینه‌های بیشتری خواهد بود. این می‌تواند کمی عمق بیشتری برای تیم مهاجم ایجاد کند زیرا آن‌ها به بازی در چنین فضای محدودی عادت ندارند.

چرا فضا مهم است که در این حد درباره‌ی آن سؤال می‌پرسید؟ خوب، باوجود فضای کافی بازی زیبایی نیز در زمین شاهد خواهیم بود. به زبان ساده، اکنون فضای بیشتری برای حرکت‌دارید و می‌توانید در بازی از خلاقیت خود استفاده کنید. به تصویر زیر نگاه کنید.

فضا سازی بازیکن راس
شکل 3 : وجود فضا برای حرکت سایر بازیکنان
فضاسازی با بازیکن راس
شکل 4: ایجاد فضا برای رسیدن هم تیمی ها

در مثال‌های بالا، توجه داشته باشید که بازیکن هدف به جزء ایستادن در نیمه حریف به‌سختی کار دیگری انجام می‌دهد. او حتی توپ را هم در اختیار ندارد. بااین‌وجود، او با جاگیری هوشمندانه خود می‌تواند عضوی بسیار مفید برای ایجاد حمله در تیم باشد. فضای بیشتر ایجادشده توسط وی مناطق بیشتری برای جابجایی دیگر بازیکنان و همچنین فضای بیشتری برای بازی خود فراهم می‌کند.

  • بازیکن هدف پا به توپ

وقتی بازیکن هدف توپ را در اختیار دارد، مجبور است از مهارت‌ها، تکنیک‌ها و گاهی بدن تنومند خود برای نگه‌داشتن مالکیت توپ به شکلی هوشمندانه استفاده کند. اگر مدافع حریف اشتباه کند و جاگیری اشتباهی داشته باشد (اشتباهاتی بیش‌ازحد در هر دو طرف بازیکن هدف)، بازیکن هدف می‌تواند بچرخد و همانند تصویر از بازیکن یار گیر خود عبور کند.

چرخیدن بازیکن راس
شکل 5 : چرخیدن بازیکن راس

شاید چرخیدن یک گزینه نباشد، اما بازیکن هدف هنوز می‌تواند توپ را به هم‌تیمی خود که در حال دویدن است، پاس بدهد. به این تصویر نگاه کنید.

همکاری بازیکن راس و بازیکن هم تیمی
شکل 6 : همکاری بازیکن راس و بازیکن هم تیمی

شرح مختصری از تصویر فوق ..

1- هم‌تیمی (بازیکن ۵ آبی) درجا توپ را برای بازیکن هدف (بازیکن ۳ آبی) پاس می‌دهد. سپس، پس از فرار از مقابل بازیکن یارگیر خود، روبه‌جلو حرکت می‌کند (توجه داشته باشید که او پاس نداده و هنوز ایستاده است).

٢. به هنگام دریافت توپ، بازیکن هدف (بازیکن ۳ آبی) به‌قصد رساندن توپ به هم‌تیمی خود که در حال حرکت به جلو است توپ را برمی‌گرداند (معمولاً با غلت دادن آرام توپ در مسیر هم‌تیمی خود و کاشتن توپ برای او برای شوت زدن. یک پاس پشت پا نیز کشنده خواهد بود).

3- هم‌تیمی به سمت دروازه شوت می‌زند.

با توجه به هر دو مثال ذکرشده، امیدوارم که شما مشاهده کنید که داشتن یک بازیکن هدف چه تفاوت بزرگی در تیم شما ایجاد می‌کند. اما مسلماً، باوجود مفید بودن داشتن یک بازیکن هدف در جلوی حمله باید به شما یادآوری کنم که در هنگام دفاع کردن، بازیکن هدف هنوز باید نقش خود را در کمک به تیمش برای پس گرفتن توپ انجام دهد.

 به یاد داشته باشید، همیشه به‌صورت تیمی حمله و دفاع کنید.

با بازیکن هدف خود به‌درستی کارکنید.

یک بازیکن هدف باید بتواند در بازی تهاجمی قدرتمند باشد، اما به یاد داشته باشید که فوتسال یک بازی فردی نیست. حضور یک بازیکن هدف در جلو به‌تنهایی هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. نمی‌توانید فقط توپ را به او پاس دهید و انتظار داشته باشید که او کار را خودش تمام کند (اشتباهی که غیرمعمول هم نیست). یک بازیکن هدف برای انجام نقش خود به شکلی مؤثر به تمام حمایت‌هایی که می‌تواند از بقيه تیم داشته باشد نیاز دارد. چطور باید این کار را انجام دهید؟

با پاس خوب او را تغذیه کنید- هیچ‌چیزی به‌اندازه یک پاس ضعیف، بازیکن هدف را ناامید نمی‌کند. بنابراین، یادگیری نحوه ارسال یک پاس ساده و خوب ضروری است.

به خاطر داشته باشید که فرد موردنظر تحت‌فشار بوده و احتمالاً همیشه توسط حریف یارگیری می‌شود. بنابراین، سعی کنید با ارسال پاس ساده‌ای که کنترل آن برای آن‌ها آسان است، کارها را برای او آسان کنید. این پاس باید دقیق باشد، نه اینکه خیلی جهش داشته و بیش‌ازحد ضرب داشته باشد. به یاد داشته باشید اگر بازیکن هدف شما نتواند توپ را کنترل کند، توپ را از دست می‌دهد و در پی آن تیم شما نیز مالکیت توپ را از دست خواهد داد.

قانون شماره ۱ را در حمله به خاطر بسپارید – به دویدن ادامه داده و فضا را پیدا کنید. توپ را به بازیکن هدف خود پاس ندهید. و او را تنها بگذارید تا خود تصمیم بگیرد چه‌کاری انجام دهد. دویدن حمایتی را به شکلی خوب انجام دهید. تا بازیکن هدف شما این گزینه را داشته باشد که به‌جای از پیش رو برداشتن حریف با تلاش خود، توپ را به شما پاس دهد. فوتسال یک بازی تیمی است بنابراین به همین شکل بازی کنید.

درباره روانشناسی ,
یاسر عطارباشی بازدید : 876 پنجشنبه 01 بهمن 1394 زمان : 10:07 نظرات (0)
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 306
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 169
  • آی پی دیروز : 187
  • بازدید امروز : 505
  • باردید دیروز : 499
  • گوگل امروز : 30
  • گوگل دیروز : 47
  • بازدید هفته : 4,567
  • بازدید ماه : 10,294
  • بازدید سال : 94,380
  • بازدید کلی : 471,951